TARINA

 

Satnam Helsinki yhdistää luontevasti läsnäolon ja tieteen

Viimeiset kuusi vuotta olen kouluttanut ja luennoinut läsnäolon, palautumisen ja stressinhallinnan teemoja todella erilaisille yrityksille ja työyhteisöille isoista lakitaloista teknologia-startuppeihin ja pankeista luovan alan toimijoihin. Ihan kaikkia asiakkaitani yhdistää samat perusasiat; hektinen ja kiireinen työarki, ajoittainen uupumus, väsymys ja ahdistus, palautumiseen liittyvä epätietoisuus ja kiinnostus oman resilienssin kasvattamiseen.

ehk%C3%A4t%C3%A4m%C3%A4.jpg

Olen sekoitus luovaa ja intuitiolla luotaavaa jooga- ja meditaatio-ohjaajaa, sekä toisaalta määrätietoisesti tieteisiin suhtautuvaa akateemista tutkijaa (VTM) ja stressinhallinnan ja palautumisen ammattilaista. Koulutuksissani yhdistelenkin kiinnostavia tutkimuksia ja läsnäolon syvempää puolta selkeästi ja samaistuttavasti. Läsnäolo koskettaa ihan jokaista.

Minua kiehtoo mielen ja kehon välinen yhteys. Somaattisuus on väylä itsetuntemukseen ja huikea voimavara hyvinvointiin ja kukoistamiseen stressaavassakin arjessa. Keho tuntee meidät hyvin ja viestii meille jatkuvasti tärkeää informaatiota tämän hetken tilastamme ja tarpeistamme. Mikä asia triggeröi stressiä, mihin opettelisin vetämään omat rajani? Milloin koen todella palautuvani ja uudistuneeni? Mikä saa minut näin levottomaksi? Miksi pääni on täynnä ajatuksia iltaisin, enkä saa unen päästä kiinni? Mitä on tapahtunut keskittymiskyvylleni? Miksi hengitykseni on pinnallista ja niskani ja alaselkäni aivan jumissa? Tässä loputtoman hektisessä ajassa on ensisijaisen tärkeää opetella kuulemaan kehomme kieltä ja alkaa toimimaan sen viisauden pohjalta. Se on tie juuri omannäköiseen elämään, jossa osaat suunnata fokuksesi aikaansaamiseen ja dynaamiseen toimintaan, mutta kykenet myös tasapainottamaan tuon kehoa rasittavan stressireaktion oikeaoppisella palautumisella. Kuulet omia tarpeitasi myötätuntoisesti ja sinulla on työkaluja toimia niitä kunnioittaen.

Olemalla läsnä elämällemme ja tietoisia kokemuksestamme säilytämme vastuun hyvinvoinnistamme itsellämme, suljemme autopilotin pois päältä ja toimimme proaktiivisesti reaktiivisuuden sijaan. Siinä on avain jaksamiseen ja elämästä nauttimiseen. Stressi syntyy, kun ympäristö ja olosuhteet ohjailevat meitä, ja ylikierroksilla ravaava mieli ja uhkakuvia poimivat ajatukset ottavat meistä vallan sen sijaan, että me itse pysyisimme ohjaksissa. Meillä on kuitenkin taito ja valta valita ajatuksemme ja kohdistaa huomiomme meitä hyödyttävään suuntaan. Tuosta aivosumusta poistuminen on radikaali teko, joka vaikuttaa elämäsi joka osa-alueella. Tutkimusten mukaan vietämme lähes puolet hereilläoloajastamme tuossa usvassa. Puolet elämästämme soljuu ohitsemme niin ettemme ole sille läsnä.

Löysin meditaation  yli 15 vuotta sitten ja sen kautta sain oivallisen työkalun tutkia mieltäni uudesta kulmasta. Näihin vuosiin mahtuu monen monta koulukuntaa ja tekniikkaa vipassanasta zeniin, elämää ashramissa, sekä MBSR-menetelmään (Mindfulness Based Stress Reduction) tutustuminen. Siitä huolimatta, mitä syvemmälle tähän hetkeen havahdun, sitä simppelimmäksi kaikki opitkin lopulta käyvät. Kuinka ihana on ajatus, että koskaan ei tarvitse olla valmis, vaan joka harjoitus on oma kokonaisuutensa ja täydellisesti riittävä. Läsnäoloa ei voi suorittaa. Pääsin meditaatioharjoituksen avulla eroon vuosia vaivanneesta unettomuudesta ja sain rauhaa ja työkaluja kierrosten laskemiseen kiireisissäkin hetkissä. Löysin todellisen yhteyden kehooni ja itseeni.

Aivotutkimus, hermostollinen tieto, kognitiivinen psykologia ja palautumisen ja stressin fysiologia kaikki viittaavat selkeästi siihen, että läsnäolossa ollaan todella olennaisten asioiden äärellä. Tämä onkin juuri se tieto, mitä haluan jalkauttaa kiireisille, stressaantuneille ja kehoistaan irrallaan eläville ihmisille. Tämä on se asia, joka tässä jatkuvassa osittaisen huomion tilassa elävien maailmassa kaipaa lisää huomiota. Oma akateeminen taustani ja ymmärrykseni stressaavasta työelämästä ja arjesta tekee koulutuksistani samaistuttavia. Taitoni on tavoittaa yleisöni oikea kulma edellä, oli sitten kyseessä joukko juristeja, koodareita tai pitkän linjan joogeja.

Valmistuin valtiotieteiden maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 2011 ja olen siis vieraisiin (organisaatio)kulttuureihin uteliaasti suhtautuva etnografian taitaja, sosiaali- ja kulttuuriantropologi. Sittemmin olen kouluttautunut kansainvälisen Yoga Allianceen rekisteröidyksi RYT-500 joogaopettajaksi ja koen, että pitkä kahden vuoden sukellus somaattiseen ohjaajakoulutukseen oli äärimmäisen antoisa. Mindfulness - ja meditaatio-ohjaajaksi opiskelin Intiassa vuonna 2010 ja sen jälkeen myös Suomessa 2011. Tällä hetkellä syvennän kehotietoisuuden tutkimista SourceSomaticsilla virallisessa jatkokoulutusohjelmassa.

Mielen ja kehon yhteyden vaalimisen merkitys hyvinvoinnin saavuttamiseksi kirkastuu itselleni päivä päivältä. Samoin myös kaiken huokoistaminen ja yksinkertaistaminen. Elämä, läsnäolo, jooga, meditaatio. Haluan riisua käsitteistä kaiken turhan ja palata takaisin perusasioihin. Hengittämiseen. Olemiseen.

Päällimmäisenä työssäni minua motivoi hyvän olon luominen toisillekin. Tietoiseksi tuleminen on avain sisäiseen ja ulkoiseen muutokseen. Kaikki lähtee meistä itsestämme. Pyrin muistuttamaan siitä, että olosuhteiden ei tarvitse olla täydellisiä, tai elämän stressitöntä ja tahdin rauhallista, jotta onnellisuuden, tyyneyden ja kiitollisuuden kokeminen olisi mahdollista. Vähempikin riittää. Haluan auttaa ihmisiä pysähtymään ja hiljentymään, löytämään oman äänensä ja tasapainon sisältään. Kyllä; Olemaan.

vilma_retriittikuva.jpg